Home » זכויות רפואיות לחולי פרקינסון

זכויות רפואיות לחולי פרקינסון

מחלת פרקינסון זוהי מחלה של המערכת העצבית במוח, אשר באה לידי ביטוי בניוון שרירים באיברי הגוף השונים. זכויות רפואיות לחולי פרקינסוןהתקדמותה של המחלה היא איטית מאוד ומלווה בהפרעות מוטוריות שונות. שכיחותה של המחלה עולה עם העלייה בגיל, אך היא עלולה לפרוץ גם בגילאים צעירים יותר- סביב שנות ה- 40 לחייו של אדם ( פרקינסון בגיל צעיר).

הגורם העיקרי להתפרצותה של המחלה הוא מות "החומר השחור"- קבוצה של תאים במוח, שהם הגרעין הבסיסי הממוקם במוח האמצעי והוא זה שאחראי על התפקוד התנועתי בגוף. התסמינים במחלת פרקינסון הם רבים: החולים סובלים מירידה בתפקוד התנועתי, שרירי הגוף שלהם מתקשים, הליכתם הופכת ללא יציבה, חלות הפרעות בשיווי המשקל, המוטוריקה העדינה נפגעת, רעד בידיים וכדומה.

עם התקדמות המחלה, מנגנוני הדיבור והבליעה נפגעים גם הם, כאשר החולה מדבר בקול חלש ודיבורו נעשה לא ברור ולעתים הוא אף מגמגם.

כיום, שכיחות מחלת פרקינסון בישראל עומדת על למעלה מ-20,000 חולים. החולים בפרקינסון בישראל זכאים לקבל זכויות רפואיות שונות מהמדינה, בגין מחלתם, בכדי להקל על חייהם עד כמה שניתן. עמותת פרקינסון מסייעת להם בהבנת הזכויות, בתמיכה וביעוץ לגבי הזכויות. למידע נוסף – מימוש זכויות חולי פרקינסון

להלן רשימת הזכויות הרפואיות לחולי פרקינסון:

זכויות רפואיות בביטוח לאומי

  • קצבת נכות כללית– ניתנת על מנת להבטיח את המשך ההכנסות של החולים לאחר שאיבדו את כושרם לעבוד בעקבות המחלה. לגבי עקרות בית אשר חלו, הכוונה היא לכך שהן איבדו את כושרן לבצע את עבודות הבית. בכדי לקבל את קצבת הנכות, אחוזי הנכות הרפואית של החולים צריכים לעמוד על 60% או על 40% (אחד הסעיפים יהיה 25%). עקרות בית צריכות לקבל לפחות 50% נכות.

אחוזי הנכות הרפואית צריכים להשפיע על כושר העבודה או התפקוד בבית. בכדי לקבל את הקצבה, עליהם לקבל דרגת אי כושר בשיעור של 50% לפחות, כלומר, לאבד לפחות 50% מכושר עבודתם או תפקודם בבית.

  • קצבת סיעוד ושירותים מיוחדים–  כאשר מחלת הפרקינסון נמצאת בשלבים מתקדמים מאוד והחולים אינם מסוגלים עוד לתפקד במהלך היומיום, הם זכאים לקבל קצבת שירותים מיוחדים או קצבת סיעוד, בהתאם ליכולת תפקודם.
  • גמלת ניידות– במידה וחולי הפרקינסון מוגבלים בהליכתם בצורה ניכרת, בשל בעיות בגפיים התחתונות, הם זכאים לקבל גמלת ניידות כחלק מאותן הזכויות הרפואיות המגיעות להם בגין מחלתם.

ההטבות אשר יינתנו להם יכולות להיות רכישת רכב בפטור חלקי או מלא ממסים, תשלומי גמלה חודשיים להחזקת רכב ותג חניית נכים, המאפשר את חניית הרכב בחניות המיועדות לנכים בלבד. גובה הגמלה, גודלו של הרכב ואחוזי הפטור ממסים ייקבעו על פי אחוזי הנכות בניידות אותם קיבל חולה הפרקינסון.

זכויות רפואיות במס הכנסה

חולי האלצהיימר בעלי 90% נכות רפואית לפחות, זכאים לקבל זכויות רפואיות הכוללות פטור מתשלומי מס ממשכורת וגם מהתשלומים הנגבים מהפנסיה. לעתים ישנה אפשרות לקבל החזר רטרואקטיבי של עד שש שנים אחורנית, בנוסף לאותה שנה בה הוגשה הבקשה לפטור ממס.

זכויות רפואיות בחברות הביטוח

חולי פרקינסון אשר רכשו פוליסת ביטוח, באחת מחברות הביטוח הפרטיות, עוד לפני שחלו במחלה, זכאים לממש את זכויותיהם הרפואיות ולקבל כיסויים כספיים בעבור מחלות קשות ובעבור אובדן כושר עבודה, ובתנאי שיכולת ההשתכרות שלהם נפגעה כתוצאה מן המחלה.

זכויות רפואיות במשרד התחבורה

חולי פרקינסון מקבלים הנחות משמעותיות מאוד בנסיעות באוטובוסים ציבוריים. הם מקבלים כרטיסי הנחה אשר ניתנים לאזרחים על ידי משרד התחברה, בהתאם למצבם הבריאותי והתפקודי.


    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715464

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר