Home » מריחואנה רפואית לחולי פרקינסון

מריחואנה רפואית לחולי פרקינסון

פרקינסון הינה מחלה הפוגעת בתאי מח מייצרי דופמין באיזור במח, מריחואנה רפואית לחולי פרקינסוןשאחראי על שליטה בתנועות מוטוריות. המחלה נפוצה בעיקר אצל קשישים (הממוצע הוא גיל 55-60, אם כי יש מקרים בהם פורצת המחלה מוקדם יותר) והיא פרוגרסיבית, כרונית וחשוכת מרפא.

תסמינים במחלת פרקינסון המאפיינים את המחלה הם רעד בידיים, אך לעיתים גם ברגליים ובלסת, נוקשות של השרירים הגורמת לפגיעה ביכולת התנועה, איטיות תנועתית ופגיעה ביציבה.

חולי פרקינסון הופכים לאט לאט לנכים, שאינם מסוגלים לדאוג לעצמם ולבצע בעצמם פעילויות חיוניות יומיומיות כמו בישול, אכילה, שמירה על היגיינה ועשיית צרכים בשירותים. בנוסף לכך, לעיתים מלווים הסימפטומים, בעיקר אלה הקשורים לנוקשות השרירים, לכאבים.

הכאב נגרם משום שתזוזה של כל עצם כרוכה בכיווץ של שריר אחד והתרפות של השריר הנגדי לו. כאשר השרירים לא נרפים כנדרש, העצם נמשכת בו זמנית לשני הכיוונים ונגרם כאב.

דרכי טיפול בפרקינסון

הטיפול בפרקינסון הוא טיפול משפר איכות חיים ומעכב את התפתחות המחלה. שימוש בתרופות כגון L-dopa, עשוי להאט את קצב התפתחות המחלה, להקל במעט על הסימפטומים הקיימים ולאפשר המשך תפקוד סביר לתקופה מסויימת נוספת.

יחד עם זאת, גם התרופות לפרקינסון המשמשות להקלה, הן בעלות תופעות לוואי לא נעימות, מכאיבות לפעמים ומשבשות שגרת חיים. בנוסף, התרופות הללו מפסיקות להשפיע בשלב מסויים של התפתחות המחלה.

בשנים האחרונות, גדלה ההכרה ביעילותו של חומר מסויים בהקלה על סימפטומים ועל כאב של מחלות ניווניות שונות- זוהי המריחואנה או בגרסתה החוקית- קאנביס רפואי. הקאנביס הרפואי הוא מיצוי של צמח הקאנביס (ממנו מופקים החשיש והמריחואנה), שנעשה בצורה מבוקרת וניתן לחולים על פי חוות דעת רפואית ורשיון מיוחד ממשרד הבריאות.

השפעתו של הקאנביס ניכרת במיוחד על השרירים- החומר יוצר הרפיה של השרירים ולכן מפחית את נוקשות השרירים, משחרר את התנועה ומקטין את הכאב אותו חשים החולים. להשפעה זו חשיבות רבה, משום שהיא מאפשרת לחולים לבצע פעולות שללא שימוש בחומר הם מתקשים או אינם מסוגלים כלל לבצען.

בנוסף, מחקרים הראו שלאחר השימוש בחומר ישנה ירידה משמעותית (אם כי זמנית) ברעידות מהן סובלים רב חולי הפרקינסון. כמו כן, מפחית השימוש בקאנביס הרפואי את תופעות הלוואי החמורות (כמו דיסקינזיה – תנועות בלתי רצוניות ובלתי נשלטות) הנגרמות כתוצאה משימוש בתרופות קונבנציונאליות כמו L-dopa.

המריחואנה הרפואית נצרכת במגוון של דרכים, בדרך כלל על פי יכולתו של החולה. ניתן לעשן את המריחואנה, בשלבים בהם חולה הפרקינסון מסוגל לאחוז בסיגריה. ניתן לשאוף את החומר דרך מכשיר אינהלציה, להכניס אותו לתוך המזון או לתוך קפסולה ועוד דרכים יצירתיות על פי הצורך.

בעייתיות בשימוש בקאנביס

הקאנביס הרפואי אומנם הפך לחוקי בשנים האחרונות, אך הקאנביס עצמו עדיין נמצא בפקודת הסמים הבלתי חוקיים במדינה. על כן, יש צורך בקבלת אישור ורישיון מיוחדים על מנת להיות זכאי להשתמש בתרופה.

למרות שהוכח שמריחואנה רפואית עוזרת לחולי פרקינסון בהפחתת הסימפטומים, בהקלת הכאב ובהפחתת תופעות הלוואי של התרופות, מכיוון שמחלת הפרקינסון אינה מקושרת לכאבים קשים באופן ישיר, חולים רבים לא מקבלים את האישור הנדרש על מנת להיות מטופלים בתרופה. עם זאת, לאחרונה ועדה רפואית של משרד הבריאות התירה את השימוש בקנאביס גם בחולים בפרקינסון.

חולי פרקינסון החולים במחלות נוספות, הם בעלי סיכוי רב יותר לקבל זכות להשתמש במריחואנה רפואית, בעיקר כאשר הם מגיעים לבתי אבות או לאישפוזים סיעודיים. יחד עם זאת, פעמים רבות מדווח על קשישים שנפטרו תוך סבל וכאב, בזמן שהמתינו לקבלת האישור לשימוש בתרופה שהיתה יכולה לשפר את איכות חייהם.

 


    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715464

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר