Home » פסק דין תקדימי – הכרה במחלת הפרקינסון כמחלת עבודה

פסק דין תקדימי – הכרה במחלת הפרקינסון כמחלת עבודה

פרקינסון מחלת עבודהפרקינסון הינה מחלה ניוונית במערכת העצבים. זוהי מחלה חשוכת מרפא ומתקדמת (הולכת ומחמירה). סימניה: רעד בגפיים, קושי בהליכה, קיפאון בשרירי הפנים ועוד. מחלת הפרקינסון לא הופיעה עד כה ברשימת המחלות המוכרות כמחלת עבודה.

תביעות רבות הוגשו על ידי אנשים שלקו במחלה וטענו כי מחלתם נגרמה עקב חשיפה לחומרים מסוכנים במהלך העבודה, אך עד כה תביעות אלה נדחו. לראשונה, הכיר בית המשפט באדם חולה פרקינסון כחולה במחלת עבודה.

הקשר בין פרקינסון לחשיפה לחומרים מסוכנים

מדע הרפואה עדיין לא הצליח לעמוד על הגורמים למחלת הפרקינסון, והנושא נסמך על השערות שונות. אחת ההשערות היא כי גורם אפשרי למחלה הוא חשיפה ארוכת טווח לחומרים מסוכנים הגורמים בסופו של דבר לנזק במערכת העצבים.

חשוב לציין כי השערה זו אמנם רווחת, אולם לא הוכחה באופן חד משמעי מבחינה מדעית.

הכרה בפרקינסון כמחלת עבודה

מחלת עבודה הינה מחלה אשר הוכח קשר ישיר בין התפרצותה לבין תנאי עבודתו של החולה. מחלה יכולה להיות מוכרת כמחלת עבודה על ידי ביטוח לאומי רק אם היא מופיעה ברשימה סגורה של מחלות אשר הוכחו כמחלות שאחד הגורמים להם הוא תנאי עבודה מסוימים (חשיפה לחומרים, סחיבת משאות, חשיפה ממושכת לשמש ועוד).

מחלת פרקינסון לא הוכרה עד כה כמחלת עבודה, עקב הקושי להוכיח כי תנאי העבודה הם שגרמו למחלה ולא גורמים אחרים.

זכויות ללוקים במחלות עבודה

חולים רבים הסבורים כי מחלתם נגרמה בשל תנאי עבודה מבקשים להכיר במחלתם כמחלת עבודה. הסיבה היא, כי התנאים והזכויות הרפואיות, ובעיקר גובה הקצבה וההחזרים הכספיים לנפגעי עבודה, גבוהים יותר מאלו המוכרים בנכות כללית. כמו כן הכרה במחלה כמחלת עבודה, מאפשרת לחולה לתבוע את המעביד לפיצוי כספי מעבר לזכויות פנסיוניות וזכויות בביטוח לאומי.

הכרה בפרקינסון כמחלת עבודה היסטוריה משפטית

במהלך השנים היו עתירות רבות של חולי פרקינסון אשר ביקשו להכיר במחלת הפרקינסון ממנה הם סובלים כמחלת עבודה. כל התביעות שהוגשו עד כה נדחו. הסיבה היא, כי התובעים לא הצליחו להוכיח קשר חד משמעי בין החשיפה לחומרים בעבודה לבין מחלת הפרקינסון בה לקו.

פסק דין תקדימי מכיר בפרקינסון כמחלת עבודה

פסק הדין החדש הינו תקדימי, משום שזו הפעם הראשונה בה בית משפט מכיר בחולה פרקינסון כנפגע עבודה. על סמך פסק דין זה, יוכלו בעתיד חולי פרקינסון נוספים הסבורים כי לקו במחלה עקב תנאי עבודה, לתבוע הכרה חוקית בכך.

התובע הוא בן 65, שעבד מעל ל-30 שנה כמנהל תחנת כח בצפון. במהלך שנים אלו היה חשוף לחומרים מסוכנים בעוצמה גבוהה. יום עבודה היה בן 12 שעות, כאשר התובע עבד 6 ימים בשבוע. לפני כחמש שנים לקה התובע במחלת הפרקינסון ונאלץ לפרוש מעבודתו. הוא פנה לביטוח לאומי בבקשה להכיר במחלתו כמחלת מקצוע, אולם תביעתו נדחתה. תשובת הביטוח הלאומי הייתה כי לא הוכח כי המחלה נגרמה בשל חשיפה לחומרים רעילים ומסוכנים בעבודה, וכי קרוב לודאי שהאדם חלה באופן טבעי מסיבות אחרות.

התובע הגיש עתירה לבית הדין לעבודה. עורך דינו של התובע טען, כי בהתאם להיסטוריה הרפואית של האיש ושל משפחתו, לא נמצא שום גורם סביר אפשרי אחר להתפתחות המחלה. לעומת זאת, קיים סיכון יותר מסביר כי החשיפה הממושכת לחומרים כה רעילים, שעות רבות מדי יום, יום יום במשך שנים רבות, היא שגרמה להתפרצות המחלה.

לאחר שמיעת הראיות בבית המשפט, הודיע הביטוח הלאומי כי החליט להכיר במחלתו של התובע כמחלת עבודה.

כאמור, פסק הדין התקדימי פותח את האפשרות בפני חולי פרקינסון נוספים במצב דומה לקבל הכרה כנפגעי עבודה.

ראו גם:

פרקינסון כתאונת עבודה


    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715464

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר