Home » פעילות גופנית לחולי פרקינסון

פעילות גופנית לחולי פרקינסון

פעילות גופנית לחולי פרקינסוןמחלת הפרקינסון משפיעה על יכולת התנועה. פעילות גופנית יכולה לסייע לשמור על שרירים חזקים ולשפר את הגמישות והניידות. התרגילים הגופניים לא יעצרו מחלת פרקינסון מתקדמת, אך הם ישפרו את האיזון וימנעו את התקשות הגוף.

פעילות גופנית משפרת את בריאות המוח, ובכך מגנה על תאי העצב שעדיין "מתפקדים", הנקראים דופמין. מחקר חדש מגלה כי חולי פרקינסון יכולים לשפר את ההליכה, כוח השרירים והכושר שלהם באמצעות פעילות גופנית מתונה.

לדברי החוקרים, קושי בהליכה הוא מסימני ההיכר של מחלת הפרקינסון, הנובעת מהפרעה של מערכת העצבים המרכזית. טיפולים שוטפים לא יתרמו לניידות ככל שמתגברת המחלה, אך תרגילי התעמלות עשויים לסייע להם לשמור על ניידות.

תוצאות המחקר הראו כי אימון הליכון ותרגילי כוח יעילים גם לשיפור ההליכה של חולי פרקינסון. החולים אינם צריכים לבצע פעילות גופנית מאומצת מאוד על מנת להשיג יתרונות חשובים. הליכה בקצב רגיל במשך חמישים דקות, שלוש פעמים בשבוע, יעילה ומשפרת את מצבו הגופני של החולה.

יש להתייעץ עם הרופא לפני תחילת כל תכנית אימונים. הרופא עשוי להמליץ על אופי הפעילות הגופנית בהקשרים הבאים:

  • סוג הפעילות הגופנית המתאימה ביותר, ומאיזו פעילות גופנית כדאי להימנע.
  • אינטנסיביות ומשך האימון.
  • הפנייה לבעלי מקצוע אחרים, כגון פיזיותרפיסט או מאמן כושר, אשר ביכולתם לעזור ליצירת תכנית אימונים אישית.

סוג הפעילות הגופנית המתאימה תלויה בתסמיני המחלה, רמת הכושר והבריאות הכללית. תרגילים אשר מותחים את האיברים דרך טווח התנועה אינם מומלצים. הפעילות הגופנית מעניקה לאנשים עם מחלת הפרקינסון שליטה רבה יותר על בריאותם.

תרגילים ממוקדים לחולי פרקינסון

תרגילים גופניים המיועדים לחולי פרקינסון, נועדו לשם מיקוד התרופפות השרירים שלהם, שיפור היציבה, שיפור שיווי המשקל, הקניית יכולת מוטורית טובה יותר, שיפור הדיבור והלעיסה. חולים עשויים לגלות מעת לעת כי לפתע אינם יכולים להמשיך בתרגיל ההליכון בשל "נעילת" שריריהם. כאשר מתרחש מצב זה, יש להעלות רגל אחת בכל פעם, תוך כדי עמידה קצרה במקום, עד שהגוף יהיה מוכן להחזיר לעצמו את המומנטום.

חתירה מאומצת ורכיבה יומית על אופניים, לצד אימוני משקולות פעמיים בשבוע בעזרת מאמן כושר אישי, נמצאה על ידי חוקרים כמפעילת שרירים ברמה גבוהה, ותורמת להעלמת מספר סימנים של מחלת הפרקינסון.

לאחר חודשיים של רכיבה מאומצת למדי על אופניים בקצב של שלוש פעמים בשבוע, מתרגל הגוף להזעה וקצב פעילות הלב גובר. כך משחזרים חולי פרקינסון את יכולת תנועתם. הקפדה על המשך פעילות גופנית את תבטיח שיפור במצבם, ותוכל לשפר את היכולות המוטוריים של הגוף. כמו כן, אימון גופני של פילאטיס מסייע גם הוא לטיפול במחלת הפרקינסון.

ריפוי בעיסוק לחולי פרקינסון

חולה פרקינסון אשר יושב על כיסא גלגלים או מרותק למיטתו, ומוצא כי שריריו נוקשים, משתמש באותה טכניקה, אך במקום לכוון אל הכיסא, יש לשאוף לנוע מעט מעבר לו. דבר זה יעזור לשמור על מומנטום עד השגת המטרה.

על מנת לסייע לשמור על פעילות הידיים ותפקוד הזרועות, מומלץ להשתמש בהן לעיתים קרובות ככל הניתן. על החולים להשתדל להתלבש בעצמם, תרגיל הידוק הכפתורים טוב להפעלת הידיים. גם בישול, כתיבה ושימוש בכדור לחיצה עשויים לסייע לשיפור התפקוד המוטורי.

פעילות גופנית מגוונת מסייעת היטב לחולי פרקינסון ומשפרת את מצבם. אפילו פעילות דוגמת קיפול כביסה יכולה לסייע להם, על מנת להילחם במחלה. חוקרים מאמינים כי דחיפת חולי פרקינסון לביצוע פעילות גופנית מאומצת, מהווה את המפתח לשיפור מצבם. הלחימה במחלת הפרקינסון, באמצעות פעילות גופנית, מניבה מספר יתרונות, והיא עדיפה בהרבה על הגברת צריכת התרופות.

ראו גם:

אימון משקל הדרגתי לטיפול בפרקינסון


    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715464

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר