Home » פרקינסון בגיל צעיר

פרקינסון בגיל צעיר

מחלת פרקינסון היא מחלה קשה מאוד הפוגעת בסובלים ממנה פיזית ומגבילה אותם מאוד, פרקינסון בגיל צעיראך משאירה את מוחם צלול ומודע למצב ולהחמרתו. זוהי מחלה שנהוג באופן מסורתי ונפוץ לקשרה לאנשים מבוגרים ולקשישים, אך למעשה פרקינסון בגיל צעיר היא עניין אפשרי בהחלט למרות שאלו מקרים שאינם נפוצים מאוד.

רקע על המחלה

פרקינסון היא הפרעה במוח שנחשבת לאחת ההפרעות הנוירולוגיות הנפוצות ביותר, משפיעה על כ-4% מהאוכלוסייה מעל גיל 60.

מאפייני המחלה במוח עצמו מורכבים וכוללים בעיקר שני סוגי ממצאים פתולוגיים, אך בעיקרה המחלה גורמת לשינויים במוח המשפיעים על מערכת העצבים ועל מערכות רבות בגוף – לכן נוצרות תופעות הלוואי המוכרות של רעידות, קשיי שליטה בגפיים ושאר הפרעות למערכות עד למצב של מוות בסופו של דבר – לרוב לאחר שנים רבות של מחלה ברמות חומרה שונות.

למרות שרוב התסמינים במחלת פרקינסון מתחילים להופיע לאחר גיל 60, התפיסה הרווחת היא שכ-5%-10% מהחולים הם מתחת לגיל 45, מה שמראה כי פרקינסון בגיל צעיר היא תופעה קיימת בהחלט.

אבחון נכון של פרקינסון

מחלת פרקינסון יכולה להציג מכלול גדול של סימפטומים אפשריים, שרבים מהם ניתנים לקישור למצבים אחרים מלבד המחלה( למשל, שילוב של פרקינסון ודמנציה) לכן חשוב מאוד שרופאים יפסלו ראשית מצבים אחרים וגורמים אחרים לסימפטומים לפני אבחון סופי של פרקינסון – שהיא מחלה כרונית ארוכת טווח וכיום בלתי ניתנת לריפוי בפועל.

ההשפעות של פרקינסון בגיל צעיר

לרוב המחלה מציגה את עצמה בצעירים באותה דרך כפי שקורה בחולים מבוגרים יותר, אך לצעירים המאובחנים יש דאגות מעט שונות מאחרים. העובדה שעל חולי פרקינסון צעירים יהיה להתמודד עם המחלה בגיל הרבה יותר מוקדם מהרגיל ולרוב למשך תקופות ארוכות מאוד גורמת באופן טבעי לחששות מהעתיד, לגבי העבודה, הילדים והמשפחה, דאגות כלכליות, חברתיות וכן הלאה.

אין ספק כי ככל שהמחלה מתקדמת על החולים הצעירים לבצע התאמות שונות בחייהם ולוותר על דברים מסוימים שעשו או רצו לעשות.

מצב בעייתי וקשה זה של פרקינסון בגיל צעיר עשוי להוביל את החולים לאפקט שלילי שמשפיע עליהם וגם על סביבתם הקרובה ישירות. חלקם שוקעים בדיכאון והופכים "כבויים" כלפי סביבתם וחייהם – בעיקר בזמן הקרוב והמיידי לאחר האבחנה.

כמובן שמובן לחלוטין מדוע חולי פרקינסון צעירים שוקעים למצבים אלו ועל סביבתם לסייע כמה שניתן ולגרום להם להבין שעוד יש ערך רב לחיים ושרבים אוהבים אותם. במיוחד נכון הדבר לגבי חולים עם ילדים קטנים. אי לכך קבלת הטיפול התרופתי והרפואי המתאים והטוב ביותר חייב להגיע לצד סיוע פסיכולוגי ותמיכה כמה שיותר מקיפה מהמשפחה והסביבה.

פרקינסון בגיל צעיר לא מהווה את סוף החיים למרות שזהו אכן מצב קשה, החולים יכולים ליהנות מעוד שנים של חוויות והנאות בחיים. התדרדרות המחלה היא לרוב איטית ומאפשרת תפקוד מסוים. באופן כללי חולי פרקינסון צעירים נוטים לעבור את החוויה בצורה פיזית קלה יותר מאשר קשישים, בעיקר כי ההתדרדרות מאוד איטית והדרגתית. בריאותם הכללית טובה יותר וישנן תרופות שמסייעות רבות בהפחתת הסימפטומים.

סימפטומים וטיפולים של פרקינסון בגיל צעיר

אחד הסימפטומים הראשונים של חולי פרקינסון צעירים הוא "דיסטוניה" – כאשר אחת הגפיים הופכת נוקשה או מושכת כלפי מעלה, זאת בניגוד להתבטאויות ראשוניות אחרות אצל קשישים. רעד בידיים פחות נפוץ בהתחלה ורק מתפתח ברוב המקרים לאחר כמה שנים, בגיל צעיר ניתן לשלוט בו בעזרת תרופות עם תוצאות יעילות. כמו כן בעיות קוגניטיביות שונות הן גם פחות נפוצות לגבי פרקינסון בגיל צעיר לעומת קשישים.

טיפול בפרקינסון בקרב חולים צעירים בעיקרו דומה לקשישים, אך יש לתרופות השפעה טובה יותר עליהם והם גם מועמדים טובים יותר לטיפולים וניתוחים ניסיוניים או חדשים. יש לציין כי לתרופות יש השפעות חמורות יותר של תופעות לוואי במקרים של פרקינסון בגיל צעיר מאשר על קשישים. עדיין לא ברור מדוע אנשים מסוימים מפתחים פרקינסון בגיל צעיר וגם אין מרפא מלא למצב קשה זה.


    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715464

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר