Home » כיצד ניתן להאט או למנוע פרקינסון

כיצד ניתן להאט או למנוע פרקינסון

פרקינסון היא מחלה בה נפגעים ומתים תאים המייצרים דופמין באיזור של המח שאחראי על פעילות מוטורית,כיצד ניתן להאט או למנוע פרקינסון על כן, המחלה פוגעת בכישורים המוטורים של החולים בה. פרקינסון היא מחלה פרוגרסיבית וחשוכת מרפא.

כלומר, הסימפטומים הראשונים המופיעים במחלה הם קלים וכמעט בלתי מורגשים, אך במשך הזמן הם מתחזקים ומתבלטים עד שהופכים למגבילים ופוגעים באיכות החיים וביכולתו של החולה לתפקד ולטפל בעצמו.

תאי מח שמתים אינם מסוגלים לחדש את עצמם ולכן אין בנמצא דרך להחזיר את הגלגל לאחור ולהחזיר תפקודים שכבר נפגעו. לכן, החוקרים העוסקים בטיפול בפרקינסון מתמקדים בנסיון להבין כיצד ניתן להאט את התפתחותה של המחלה, כלומר להביא לעצירה או האטה של מוות של תאים המייצרים דופמין במח. בניגוד למה שנדמה, כאילו המחלה נפוצה יותר בקרב מבוגרים, כ- 10 אחוז מגילאי 45 ומטה חולים בפרקינסון, מה שנקרא פרקינסון בגיל צעיר.

מניעת מחלת פרקינסון

מכיוון שהגורמים למחלת הפרקינסון, כלומר למות התאים במח, אינם ברורים, קשה לדבר על אמצעים למניעה של המחלה. אבחון פרקינסון אינו קל, אך הנחת החוקרים היא שהגורם למחלה הוא שילוב של בעיות חימצון, נוכחות רעלנים, נטיות גנטיות והזדקנות מואצת של תאים במח ולכן מתרכזים מחקרים לגבי מניעה בפעולות שעשויות לפעול על גורמים אלה.

לאחרונה, נמצא במחקר כי פעילות גופנית מאסיבית בגיל צעיר מורידה בצורה משמעותית את שכיחות המחלה בגיל מבוגר. מחקר זה מתווסף למחקרים אחרים שנעשו בתחום, שמצאו בין היתר כי קפה מונע פרקינסון, כמו גם שתיית תה.

מחקרים שונים על אוכלוסיות מיוחדות מעלים ממצאים מעניינים לגבי שכיחות המחלה, שעשויים לשפוך אור גם על הגורמים לה. למשל, נשים שעברו כריתה של שתי שחלות חשופות יותר לחלות בפרקינסון, מכאן למדו החוקרים שלהורמון אסטרוגן השפעה מגינה על תאי המח המייצרים דופמין.

האטת התקדמות המחלה באמצעות תרופות

  • תרופות מעכבות אנזים MAO-B: תרופות אלה (כגון selegiline) חוסמות אנזים שמפרק דופמין ויוצר רעלנים שונים ורדיקלים חופשיים וכן הוא בעל השפעה על המנגנון המעורב במוות של תאים במח. שימוש בתרופה זו בשלבים הראשוניים של המחלה עשוי להאט את התקדמות הסימפטומים.
  • תרופות מקבוצת האגוניסטים הדומפינרגיים: תרופות אלה (כגון רקוויפ) הן בעלות השפעה אנטי- חימצונית, המעכבות מוות של תאי מח ומורידות ייצור ושחרור של דופמין. שימוש בתרופה זו גורם לקצב התקדמות איטי יותר של המחלה.

בנוסף לתרופות שהוכחו כיעילות בהאטת קצב התפתחות המחלה, ממליצים מטפלים לעשות שימוש באנטי אוקסידנטים (כגון ויטמין E): יעילות תרופות אלה לא הוכחה היטב, אך מכיוון שלויטמינים כמעט אין תופעות לוואי, מומלץ לחולים ליטול אותן בכל זאת.

בלימת פרקינסון באמצעות ניתוח

אצל חולי פרקינסון בשלבים מתקדמים, כאשר התרופות פוסקות מלהשפיע, קיימת אפשרות של התערבות כירורגית בה מושתלות אלקטרודות חשמליות באיזורים מסויימים בעומק המח. האלקטרודות מקבלות פולסים חשמליים מקוצב המושתל מתחת לעורו של החולה.

טיפולים טבעיים

  • תזונה– המלצות לגבי תזונה אינן מתייחסות בדרך כלל לאפשרות לעכב את התפתחות המחלה, אלא להתאמת התזונה לתרופות על מנת להפחית תופעות לוואי ולאפשר שימוש לאורך זמן רב יותר בתרופות. כך לדוגמא, ממליצים התזונאים להפחית את כמות החלבונים בארוחות (או לאכול חלבונים רק בשעות הערב) על מנת להפחית תופעות לוואי של L-dopa.
  • עיסויים–  נוקשות ומתח כרוני בשרירים הינם מהסימפטומים המובהקים של פרקינסון, ובנוסף להגבלת התנועה הם עשויים ליצור כאב משמעותי. עיסויים עשויים להרגיע מעט את המתח, להפחית את הכאב ולהרגיע גם את הגוף וגם את הנפש.
  • טאי-צ'י, יוגה וכדומהפעילות גופנית המותאמת למצבו של החולה עשויה לשפר את הגמישות ואת שיווי המשקל, ובכך להאט מעט את הפגיעה שתפקוד שיוצרים הסימפטומים של המחלה.
  • קו אנזים 10 Q– זהו אנזים שנמצא ברמות נמוכות ביותר אצל חולי פרקינסון, ולכן מומלץ ליטול אותו כתוסף מזון, לאחר התייעצות עם רופא.

ראו גם:
טלרפואה לחולים בפרקינסון

 עישון ופרקינסון


    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715464

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר