Home » ארבע סימנים מקדימים למחלת פרקינסון

ארבע סימנים מקדימים למחלת פרקינסון

נהוג להחשיב את מחלת הפרקינסון, בעלת האפיונים הנוירולוגיים, בתור מחלה שפוגעת בעיקר בקשישים, אך למעשה, יש סימנים המופיעים גם בקרב אנשים די צעירים ובריאים אשר מעידים על הצפוי בעתיד. אלה סימנים אשר מרמזים על כך שבעתיד המחלה עצמה תפרוץ, על כל המשתמע מכך. אם חשבתם שרק רעד קל בידיים מהווה סימן ראשוני להחמרה הצפויה, אתם מוזמנים להכיר ארבע סימנים המקדימים למחלה הנוירולוגיות המפורסמת. 

הפרעות עיכול כמנבאות פרקינסון

לא רק בכושר ההליכה, התנועה והאחיזה פוגעת המחלה הנוירולוגית הקשה. היא בהחלט מביאה עם הזמן גם לתסמינים חמורים נוספים, כגון ירידה קוגניטיבית, הפרעות שינה, בעיות זיכרון ועוד. נמצא במחקר כי סימנים מסוימים, שמקדימים בהרבה את התסמינים המקובלים, מעידים על אפשרות שהמחלה החבויה תתפתח בהמשך. 

כמובן, אבחון פרקינסון בשלביו הראשונים יכול לסייע בהאטת התפתחות המחלה וקבלת טיפול בשלב כמה שיותר ראשוני. עד כמה שזה עשוי להישמע מפתיע, חוקרים מצאו שבקרב אחוז ניכר מחולי פרקינסון, מקדימים להופיע מיני הפרעות עיכול ובפרט עצירות. מדוע זה קורא? הדבר נובע מחלבון המשפיע הן על המוח והן על תהליכי העיכול. 

תתרנות כמנבאת פרקינסון

תתרן, בעברית ספרותית, משמע אדם שאיבד את יכולתו להריח. אז אם הפרעות עיכול נחשבות לנפוצות מאוד באוכלוסייה, רק מעטים יחסית סובלים מאובדן מלא או כמעט מלא של חוש הריח. מחקר מצא שבקרב אנשים שסבלו מתתרנות במידה מלאה או חלקית, כעבור שנים מעטות, שישים אחוזים מהם גילו סימני פרקינסון מובהקים למדי. 

אגב, ככל שהירידה בחוש הריח הייתה קיצונית יותר, כך גדל הסיכוי לכך שהאדם למעשה חולה (בשלב מוקדם) או יחלה בהמשך בפרקינסון. מדענים מסבירים שנכון להיום, זהו הסימן המוקדם הטוב ביותר שמנבא את קיומה של המחלה. שילוב בין תסמין זה לבין בדיקות נוספות, כגון הדמיה מוחית לזיהוי חומרים כימיים ידועים (כגון דופמין ברמה נמוכה מהנורמה), יכולים לתרום תרומה מכרעת לגילוי מוקדם. 

דיכאון והפרעות רגשיות כמנבאים פרקינסון

סימן מוקדם מסוג אחר לגמרי לקיום המחלה הינו ירידה בשמחת החיים בצורה מהותית. לא כל מי שחווה הפרעות רגשיות, דיכאון או חרדה יסבול בהמשך גם מפרקינסון. יחד עם זאת, בשילוב היבטים נוספים, זהו יכול להיות סימן חשוב ביותר. 

במידה ומטופל מדווח על הפרעות רגשיות, חרדה או דיכאון ואין בנמצא ממצא אחר שיכול להסביר זאת (למשל בסביבה החיצונית), כדאי לתת את הדעת ולערוך בדיקות מקיפות. ישנו ממצא משמעותי בנוגע לסימפטומים רגשיים. סימפטומים כאלה, שנובעים מפעילות מוחית שחלקה נובעת מתחלואה, יכולים להקדים ולהגיע אף חמש או עשר שנים לפני המועד שבו מאבחנים בממוצע את החולים כסובלים מפרקינסון. 

חוסר שקט בשינה

הרבה מאוד אנשים סובלים מהפרעות שינה, כדוגמת אינסומניה או נדודי שינה טורדניים וקושי להירדם. הפרעת שינה קצת פחות ידועה נקראת הפרעת תנועות עיניים מהירות (REM). מדובר על הפרעה שבאה לידי ביטוי לא בקושי להירדם, אלא בשינה מאוד לא שקטה. רבים מהסובלים מתופעה זו יתגלו בתוך זמן כחולים בפרקינסון. הפרעה זו מעלה את הסיכון לחלות גם במחלות נוירולוגיות אחרות. 

חוסר שקט בשינה בא לידי ביטוי בקושי לישון שינה עמוקה באמת. הגוף ממשיך להתנועע הרבה תוך כדי שינה, גם בשלב השינה העמוק, לעיתים בליווי גניחות או דיבורים ערים המצביעים על אי נוחות רבה. לא נסיים לפני שנדגיש שרק רופא יוכל לזהות או לשלול את קיומה של המחלה. בכל מקרה של ספק, פנו לרופא ורק לאחר בדיקות נדרשות, תדעו איך לנהוג ומה אפשר לעשות.  


    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715464

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר