Home » מטפל בדיבור לפרקינסון

מטפל בדיבור לפרקינסון

מטפל בדיבור לפרקינסוןדיסארתריה (קשיי דיבור) ודיספאגיה (קשיי בליעה) יכולים להיות תסמינים מגבילים מאוד של מחלת הפרקינסון. ניתן להקל על התסמינים הללו על ידי פנייה למרפא בדיבור. עדיף לפנות למרפא בדיבור שהוא בעל ניסיון בטיפול בחולי פרקינסון.

קשיי דיבור בפרקינסון

קשיי הדיבור יכולים להתבטא במספר דרכים. ראשית חלק מחולי הפרקינסון יחוו קשיים בהגיית המילים בצורה ברורה. הסיבה לכך היא שבמחלת הפרקינסון חלק משרירי "קופסת הקול" שמותחים את מיתרי הקול ושרירי הצוואר, תקרת הפה, הלשון והשפתיים נחלשים. התוצאה של היחלשות השרירים היא פגיעות בדיבור כגון צרידות, קול מעומעם (כאילו מדברים מהאף) או דיבור לא ברור ומרוח.

כיצד המטפל בדיבור יכול לעזור לקשיי הדיבור

מטפלים בדיבור יכולים לעזור לאנשים עם פרקינסון ולהקנות להם כמה שיותר כלים לתקשורת יעילה. הם גם מלמדים שיטות שיעזרו לחסוך באנרגיה שהחולה צריך להשקיע על מנת לתקשר כולל שיטות שהן לא מילוליות (לא משתמשות בדיבור). סימני ידיים יכולים לחסוך המון תסכול למטופל ולמי שמנסה להבין אותו.

מטפלים בדיבור יכולים להמליץ על שיטות מתאימות לתקשורת על מנת להקל ולעזור במטלות היום יום. בנוסף המטפל בדיבור יכול להתאים ולהמליץ על כל מיני עזרים טכנולוגים שונים שיכולים להקל על המטופל.

דוגמא לעזרים כאלו הן לוחות ניקוש שהמטופל יכול בעזרתם לשלוט על קצב הדיבור שלו כשהוא מתחיל לגמגם. קיימים גם פתרונות מתוחכמים יותר כגון מכשירים המסוגלים להבין ולתרגם את המטופל ואפילו אפליקציות למכשירי הטלפון הסלולרי שמאפשרות לבצע שיחות דרכן.

קשיי בליעה בפרקינסון

אותם שרירים שמעורבים בדיבור והפקת קול ונחלשים במחלת הפרקינסון מעורבים גם במנגנון בליעת האוכל.  לשרירים הללו יש גם תפקיד חשוב במניעת זליגה של מזון ממערכת העיכול העליונה למערכת הנשימה.

כשהשרירים שקשורים בבליעה נחלשים ישנה סכנה רבה לדלקות ריאה שמתפתחות כתוצאה של מעבר אוכל אל תוך מערכת הנשימה מצב הנקרא בעגה הרפואית אספירציה. בנוסף, לעיתים נפגע הרפלקס שאחראי על בליעת רוק שמצטבר מה שיכול לגרום למטופל "לרייר".

כיצד המטפל בדיבור יכול לעזור לקשיי הבליעה

מטפל בדיבור יכול להעריך את יכולת הבליעה של המטופל. לעיתים הוא יזדקק לבדיקות הדמיה נוספות על מנת לקבל אבחנה מדויקת יותר. אחר קבלת האבחנה המטפל בדיבור יכול להמליץ על תרגילים לחיזוק שרירי הבליעה.  במצבים מתקדמים יותר בהם יש סכנה ממשית לדרכי האוויר של החולה, המטפל בדיבור יכול להמליץ על סוגי תזונה ושיטות מתקדמות יותר למניעת דלקות ריאה.

כמובן שזליגת ריר יכולה להיות חוויה מביכה בפומבי. המטפל בדיבור גם יכול לתת מספר תרגילים ושיטות למניעת הריור. הרבה פעמים הם יסתכמו בכל מיני דרכים לגרום למטופל ליזום בליעת רוק מדי כמה דקות.

אבחון מוקדם ואימונים

במידה ואובחנת עם פרקינסון חשוב מאוד שיהיה צוות שמשתף פעולה על מנת להתמודד מוקדם עם הסימנים של המחלה. התחלת טיפול לפני שהתפתחו סימנים חמורים יכולה לעזור מאוד למטופלים גם להאט את הופעתם וגם לשלוט מספיק בשיטות תקשורת חלופיות כשסימני המחלה יחמירו.

כמו ספורטאים שמאבדים כושר אם לא יקפידו על תוכנית האימונים שלהם כך גם חולי פרקינסון צריכים להתאמן ולעבוד על יכולות התקשורת שלהם.  הרבה יותר פשוט לתחזק תפקודים קיימים ואף לחזק אום מאשר לשקם אותם אחריי שכבר נפגעו.

מטפלים בדיבור בעצם יכולים לבצע תפקיד דומה לזה של מאמן הכושר של הספורטאי ולתת לחולה הפרקינסון מגוון תרגילים אותם יבצע בביתו. בנוסף הוא יכול להפנות אותו למידע נוסף בתחום ולעודד אותו לשמור כמה שיותר על קשריו החברתיים.


    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715464

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר