Home » הפרעות שינה בקרב חולי פרקינסון

הפרעות שינה בקרב חולי פרקינסון

בעיות שינה פרקינסוןמחלת פרקינסון היא הפרעה של מערכת העצבים המרכזית אשר גורמת לאובדן תאים בחלק המוח השולט בתנועה. אנשים הסובלים מפרקינסון מגלים מגוון רחב של תסמינים וביניהם בעיות שינה. התקדמות המחלה שונה מאדם לאדם, אך על פי מחקר שבוצע לאחרונה נתגלה הקשר בין המחלה לבין הפרעות שינה. ההפרעות נגרמות על ידי חוסר היכולת של המוח לווסת את מחזורי השינה.

בנוסף לבעיות שינה, אנשים עם מחלת פרקינסון חווים לעיתים קרובות ישנוניות בשעות היום, לצד תסמינים אחרים הקשורים לשינה ואשר משפיעים באופן משמעותי על איכות החיים של החולים. הטיפול בבעיות השינה צריך להיות משולב עם משטר הטיפול שלהם.

חולי פרקינסון מדווחים אף על שכיחות גבוהה יותר של דום נשימה בעת השינה, כמו גם על בעיות באחזקת רצף השינה, ישנוניות בשעות היום וקושי בהירדמות. חולים רבים סובלים משניים או יותר מתסמינים אלו.

הסיבות לבעיות שינה בקרב חולי פרקינסון

הצעד הראשון בהתמודדות עם בעיית השינה הוא איתור שורש הבעיה. אם אדם נמצא בתחילת או באמצע מחלת פרקינסון, רוב הסיכויים שהוא יסבול ממגוון בעיות שינה. סיוע רפואי מקצועי יסייע לחולה לגלות את הגורם לבעיות השינה ולהבין את ההיבטים הבאים:

מצב של דיכאון מפחית את יכולת השינה העמוקה בקרב חולי פרקינסון. בנוסף, אור חזק גורם לשינה מקוטעת המאופיינת ביקיצות מרובות.

התרופות למחלת פרקינסון עשויות אף הן לתרום לישנוניות מוגזמת בשעות היום וכתוצאה מכך להפרעות שינה בלילה. שימוש במינון גבוה של כל תרופה לטיפול בפרקינסון נקשר ל"התקפי שינה" פתאומיים ובלתי נמנעים במהלך היום. יחד עם זאת, תופעה זאת נדירה.

דיכאון ממנו סובל חולה פרקינסון עלול להביא לעייפות, לשינוי ברמת הפעילות הגופנית והחברתית ונטייה לא לישון בשקט או לא לישון בכלל. אם בעיות אלו נמשכות, מומלץ לדון בהן עם הרופא.

תסמונת רגליים חסרות מנוחה

תופעה זו נפוצה למדי בקרב אנשים מבוגרים, ובכללם חולי פרקינסון, תסמונת זו גורמת לתנועות קצובות ואיטיות של הרגליים וכפות הרגליים, ולתחושות לא נעימות וקופצניות ברגליים. ההפרעה תורמת לנדודי שינה.

הקלה על הפרעות השינה

התמודדות עם מחלת פרקינסון אינה קלה והיא תלויה בסוג וחומרת התסמינים. יחד עם זאת, ניתן להקל על התסמינים, ובמיוחד על הפרעות השינה, באמצעות מספר שיטות.

  • שמירת לוח זמנים קבוע לשינה ויקיצה.
  • נטילת תרופה המרגיעה את תסמיני הפרקינסון בשעה מספיק מאוחרת ביום על מנת שלא לחוות את התסמינים בעת השינה.
  • מזעור המשקאות לפני השינה על מנת למנוע השתנה לילית תכופה.
  • פעילות גופנית וחשיפה לכמות סבירה של שמש במהלך היום.
  • יש להימנע מתנומות ממושכות במשך היום, ולהשתתף בפעילות פיזיות.
  • כוס חלב חם, עיסוי וביטויי חיבה עשויים אף הם לסייע לחולה פרקינסון לישון טוב יותר.

רופאים מעודדים חולי פרקינסון לבלות זמן בחוץ מידי יום, עדיף בבוקר. טיפול באור השמש עשוי אף לסייע בהסדרת מחזורי השינה והערות של החולים.

בגלל שהפרעות השינה עלולות להיגרם בשל תרופות אשר נקבעו במטרה להתמודד עם המחלה, יש להתייעץ עם הרופא לגבי תרופות חלופיות אפשריות להסדרת בעיות השינה.

יש הרבה מה ללמוד על הדרך בה משפיעה מחלת פרקינסון והתרופות הנקבעות לטיפול בה, על השינה והערנות בשעות היום. כל חולה הוא ייחודי, אך קיימים מגוון של טיפולים אשר עשויים לשפר את איכות השינה או הערנות באופן משמעותי באמצעות בדיקת מומחה שינה המוכשר לטפל בחולים עם הפרעות מוחיות.


    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715464

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר