Home » טיפול בתנועה לחולי פרקינסון

טיפול בתנועה לחולי פרקינסון

טיפול בתנועה לחולי פרקינסוןמחלת פרקינסון הינה מחלה של מערכת העצבים אשר סימניה הם תנועות ורעד בלתי רצוניים וכן נוקשות תנועה ואובדן טווח התנועה. מעבר לפגיעה המוטורית ישנה גם פגיעה רגשית בדימוי העצמי ובמצב הרוח בקרב החולים.

ישנן שיטות טיפול רבות המציעות עזרה לחולי פרקינסון. שיטות הטיפול נחלקות לטיפולים העוסקים בשיפור הטווח המוטורי או בטיפולים העוסקים בשיקום וטיפול רגשי. טיפול בתנועה הוא שיטת הטיפול היחידה לפרקינסון המציעה מענה לשני קשיים אלה גם יחד.

מהו טיפול בתנועה?

טיפול בתנועה שייך לקבוצה של טיפולים רגשיים בעזרת כלים אמנותיים. הטיפול עושה שימוש בכלים מתחום הריקוד.

טיפול בתנועה מתבסס על כמה אמונות ועקרונות מרכזיים:

  • ישנו חיבור של גוף ונפש, ולכן, המצב הרגשי יבוא לידי ביטוי בתנועה. במקביל, התנועה (שהיא פעולה פיזית גופנית) יכולה להשפיע על הנפש, על מצב הרוח ועל תפישת העצמי.
  • אנשים שלהם קושי מילולי יכולים ליצור קשר ודיאלוג באמצעות תנועה. התנועה יכולה לשמש ככלי ביטוי לרגשות, מחשבות ורצונות, גם כאלה לא מודעים או מושתקים.
  • שימוש בתנועה בטיפול יסייע למטופל מוגבל בתנועה להגדיל את רפרטואר התנועות ואת טווח התנועות. כמו כן הוא יכול לסייע בשיפור הגמישות, היציבה הנכונה, ועוד.
  • שימוש בתנועה בטיפול יכול לשפר את הדימוי והביטחון העצמי, במיוחד עבור אנשים אשר הגוף והתנועה שלו מהווים מקור לדימוי עצמי נמוך (כגון חולי פרקינסון).

במסגרת הטיפול, המטופל לומד לבטא את עצמו בעזרת תנועה. הוא לומד להיעזר בתנועה לשם חיבור שלו עם עצמו, ניתוק מ"רעשי" העולם שבחוץ (ביקורת, סטיגמה, רגשות שליליים, לחצים ועוד). המטופל גם לומד להיעזר בתנועה כאמצעי לשליטה עצמית, מקור לרוגע ועוד.

ישנן שתי אפשרויות לטיפול בתנועה:

  • טיפול בתנועה קבוצתי – בו קבוצת אנשים, שהינם לרוב בעלי מכנה משותף, עוברת את הטיפול באופן קבוצתי, תוך יצירת דיאלוג תנועתי הדדי בהנחיית המנחה.
  • טיפול פרטני – בו המטופל נמצא לבד עם המנחה בחדר ויוצר מונולוגים תנועתיים בהתערבות המנחה, או דיאלוגים תנועתיים עם המטפל.

כיצד מתאים טיפול בתנועה לחולי פרקינסון?

כאמור, מחלת הפרקינסון פוגעת ביכולת השליטה של האדם על תנועות הגוף (ישנן תנועות ורעד בלתי רצוניים ובלתי נשלטים) וכן מתפתחת נוקשות בתנועה (למשל, הליכה איטית בצעדים קטנים, כאשר החולה אינו מסוגל להרחיב או להגמיש את תנועתו). ישנן גם פגיעות בשרירי הפנים, דבר המקשה על ביטוי רגשות באמצעות הבעות פנים, ועוד.

המחלה גורמת לקשיים פיזיים ניכרים. כמו כן סובלים החולים מפגיעה במצב הרוח, בדימוי העצמי ובביטחון העצמי, וחווים תחושה של אובדן שליטה על הגוף וניתוק מן הגוף. טיפול בתנועה בא לשפר עד כמה שניתן, חלק מסימפטומים ותופעות אלה.

במישור הגופני:

  • טיפול בתנועה מעצם היותו, מחייב את המטופל לנוע. התנועה חשובה לחולי פרקינסון לשם שמירה על שרירים מתפקדים וכן הרחבת יכולת התנועה באיברים שהחלו תהליך של נוקשות וצמצום תנועה. בעזרת תרגילים שונים מסייע המטפל למטופל לבצע תנועות שהחולה חשב שאינו מסוגל לבצע עוד, או "לאמן" שרירים ואיברים נוקשים או רפויים.

במישור הרגשי:

הטיפול נערך בסביבה מקבלת, אוהבת ולא שיפוטית. בחדר הטיפול יכול החולה להיות מי שהוא, ולנוע ככל יכולתו. עצם האווירה הזו, משחררת לחצים הנמצאים מחוץ לחדר הטיפול, מאפשרת לנוע בחופשיות מבלי להתבייש בתופעות הגופניות של המחלה. האווירה המקבלת עצמה, כבר מהווה אלמנט טיפולי. בעזרת המטפל לומד החולה להתחבר אל עצמו ולגופו ולהחזיר לעצמו ולו חלק מתחושת השליטה בגוף שאבדה. תהליך זה מסייע גם לשיפור הדימוי והביטחון העצמי.

החולה לומד לבטא רגשות, כגון כעסים ופחדים באמצעות תנועה, ובכך להשתחרר מהם. כמו כן הוא לומד כיצד להשתמש בכלים טיפוליים אלה לא רק בחדר הטיפולים אלא גם מחוצה לו, כך שהוא רוכש "כלי הרגעה ושיפור מצב רוח" לחיים.

ראו גם:
טיפול רב תחומי לחולי פרקינסון


    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715464

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר