Home » קפה מונע פרקינסון

קפה מונע פרקינסון

שחור, תורכי, בוץ, אספרסו או סתם נס רגיל.קפה מונע פרקינסון כמעט כולנו שותים קפה. הוא עוזר לנו להתעורר בבוקר או להישאר ערים בשעות לא קונבנציונליות, ואחרי שמתרגלים לטעמו הייחודי, הוא הופך להיות מאוד ערב לחך. פרט לכל אלה, בשנים האחרונות מתפרסמים יותר ויותר מחקרים המצביעים על כך שלקפה יש יתרונות שנוגעים גם לבריאות שלנו.

הקפה הוכח כמסייע לירידה במשקל, מפחית סיכוי לחלות בסוגים שונים של סרטן, משפר את מצב הרוח ועוזר להילחם בדיכאון. כמו כן, הוכח כי שתייה של קפה, כמו גם שתייה של תה, יכולה למנוע התפתחות של אלצהיימר ודמנציה.

שורה של מחקרים נערכו על השפעותיו של הקפה על פרקינסון ונראה כי גם בתחום זה הקפה פועל לטובתנו.

מחלת פרקינסון

פרקינסון היא מחלה ניוונית של מערכת העצבים. התהליך שמתרחש הוא ניוון של אזור במוח שנקרא "החומר השחור". אזור זה במוח מכיל תאים שמפרישים מוליך עצבי בשם דופמין. בעקבות הפגיעה הנ"ל חל חוסר בדופמין החיוני לבקרת התנועה בגוף. ירידה זו בכמות הדופאמין מתבטאת הן בפן המוטורי והן בפן החשיבתי.

בין התסמינים הנפוצים של מחלת הפרקינסון ניתן למנות האטה וירידה בתנועה, נוקשות שרירים, בעיות ביציבה ובשיווי המשקל, קשיים בדיבור ובהגייה, דמנציה, שכחה ודיכאון.

יחד עם זאת, הסימפטום הנפוץ ביותר של מחלת הפרקינסון הוא הרעד בידיים. הרעד מתבטא בעיקר בכפות הידיים ומופיע גם בעת ביצוע פעולה וגם במנוחה. רעד יכול להופיע גם בלסת, ברגליים, בעפעפיים ובזרועות.

הסיבה למחלת הפרקינסון איננה ברורה לחלוטין ויש החושבים כי יש לה מרכיב גנטי מסוים ומרכיב סביבתי. מסיבה זו, אין טיפול בגורם המחלה, והטיפול העיקרי הוא במתן תחליפי דופמין שונים כדי שימלאו על החסר ויפחיתו את הסימפטומים.

על הקשר בין קפה לפרקינסון

כ-13 מחקרים אפדימיולוגיים שבוצעו לאורך 30 שנים, והשוו בין היארעות של מחלת הפרקינסון בקרב אנשים שנוהגים לצרוך קפה, לבין אנשים שאינם צורכים קפה, הראו כי לאנשים הנוהגים באופן קבוע לשתות קפה המכיל קפאין, יש סיכוי נמוך בכ-31% לחלות בפרקינסון, מאשר אנשים שאינם שותים קפה.

הפחתת הסיכוי לחלות בפרקינסון בעקבות שתייה של קפה הודגמה רק בגברים. הסיבה לכך נעוצה ככל הנראה בעובדה שנשים ששותות קפה ונוטלות תחליפים הורמונאליים בגיל המעבר, דווקא נוטות לחלות יותר בפרקינסון.

שני מחקרים חדשים יותר בדקו את ההשפעה של צריכת קפה על עשרות אלפי גברים ונשים ללא פרקינסון. המחקר עקב אחרי גברים במשך 10 שנים ואחרי נשים במשך 16 שנה ומצא כי שתייה של כוס קפה אחת ליום מפחיתה את הסיכוי לחלות בפרקינסון גם לגברים וגם לנשים. בקבוצת הנשים, צריכה גבוהה יותר של קפה לוותה בעלייה בשכיחות הפרקינסון.

רוצים לרכוש מכונת קפה? לחצו כאן

השערתם של החוקרים היא שהקפאין שנמצא בקפה מפחית את הפגיעה בתאי המייצרים דופמין, ובכך מונע למעשה התפתחות של פרקינסון. באזורי מוח עשירים בדופמין ישנם קולטנים בשם אדנוזין A2A. קולטנים אלה, כאשר הם מופעלים על-ידי רעלים ותהליכים שונים, גורמים להרס של התאים המייצרים דופמין.

ממחקרים שנעשו עלה כי קפאין הוא חומר שהוא "אנטגוניסט" לרצפטורים. משמעות הדבר היא שקפאין חוסם את הרצפטורים אדנוזין A2A, ולא מאפשר להם להגיב בהרס של התאים מייצרי הדופמין בתגובה לגירוי כלשהו. החוקרים מצאו כי הרצפטורים לאדנוזין A2A מעורבים גם במחלות עצביות נוספות כמו הנטינגטון ואלצהיימר.

לסיכום, ניתן בהחלט לומר כי לקפאין השפעה חיובית על מניעת הופעה של פרקינסון בגברים. בנשים, יש צורך במחקר נוסף לפני שניתן יהיה לומר בוודאות האם שתיית הקפה מועילה בצורה דומה גם להן.

קראו על מחקר נוסף על תרופה לטיפול בסרטן שיעילה גם לטיפול בפרקינסון


    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715464

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר