Home » הקשר בין פרקינסון להזעת יתר

הקשר בין פרקינסון להזעת יתר

פרקינסון והזעת יתרמחלת הפרקינסון מתרחשת כאשר תאי עצב במוח, אשר מייצרים דופמין נוירוטרנסמיטר, מתחילים למות. בדרך כלל, אנשים מגלים את המחלה רק בשלבים מוקדמים. עד שמתחילים התסמינים העיקריים, כגון רעד ונוקשות, כבר מאבד החולה עד חמישים אחוזים מתאי העצב המייצרים דופמין. במצב זה, יש להתחיל טיפול תרופתי בהקדם האפשרי.

הזעת יתר היא סוג של שחרור לחות מוגזם אשר מתרחש באופן תדיר, גם בטמפרטורות קרות. היא יכולה להיות כה חמורה, עד כי תידרש החלפת בגדים תכופה רק על מנת לעבור את היום. אך אין זה עניין קוסמטי או היגייני בלבד. אנשים הסובלים מהזעת יתר עלולים לסבול מהשלכות חברתיות או תעסוקתיות. זוהי תופעה של ירידה ביכולת להזיע באופן נורמלי. הזעת יתר יכולה, פשוטו כמשמעו, להציף את הגוף.

בעוד שהזעה רגילה היא דרך לסייע בשמירה על טמפרטורת גוף קבועה במזג אוויר חם או בעת פעילות גופנית, הזעת יתר עלולה להזיק לבריאות.

הזעת יתר בקרב חולי פרקינסון

הזעת יתר נפוצה ביותר בקרב חולי פרקינסון. אם המצב הופך לחמור, העור עלול גם להיות אדום, בעל קשקשים ומגרד. מעניין לציין, כי סוג תלונה זה שכיח יותר בקרב גברים. אין קשר ישיר בין חומרת המחלה ומידת ההזעה, אך חשוב לציין כי העלייה הגדולה ביותר בהזעה בקרב גברים, קשורה להורמוני מין זכריים.

לעיתים קרובות, חולי פרקינסון מייצרים זיעה מופחתת בגפיים של הגוף, כמו כפות ידיים ורגליים, ובכך נגרמת הזעת יתר בשאר הגוף כמנגנון פיצוי. בנוסף, קיימות ראיות לפיהן ככל שמחמירה מחלת הפרקינסון, מתגברת ההזעה.

שינויים בהזעה עלולים להיגרם גם בשל תרופות הפרקינסון, אשר עלולות לחסום את הפרשת הזיעה, וכתוצאה מכך מתרחשת עלייה בטמפרטורת הגוף. אז במזג אוויר חם, יתכן שיהיה צורך להפחית את מינון התרופות או להימנע מהן לחלוטין, להקפיד על לבוש מתאים, ולבצע את השינויים על מנת למזער את הזעת היתר. חשוב לציין כי הזעת יתר אינה נגרמת בשל שימוש בתרופות אנטי פרקינסוניות, אשר עשויות לגרום למצב של חוסר זיעה. כך או אחרת, יש להתייעץ עם הרופא לפני ביצוע כל שינוי תרופתי.

הפרעות במערכת העצבים האוטונומית עלולות לייצר גם שינויים במראה ובטמפרטורה של העור בכפות הידיים והרגליים. גם ויסות לחץ דם נשלט בחלקו דרך מערכת העצבים האוטונומית. חולי פרקינסון עשויים להבחין בתסמיני לחץ דם נמוך באופן חריג, במיוחד בעת שינויי יציבה, כגון מעבר מישיבה לעמידה, המלווה בהזעה קיצונית. זהו תסמין נפוץ אשר מוכר על ידי מומחי פרקינסון מזה זמן.

אך למרות שהזעת יתר הוכרה כתסמין של מחלת הפרקינסון לפני זמן רב, היה זה רק לאחרונה שהיא קיבלה תוקף כתסמין רשמי. המחקרים האחרונים מצביעים גם על שכיחות מוגברת של סרטן העור בקרב חולי פרקינסון.

תסמיני הזעת יתר במחלת הפרקינסון

כאשר מחלת הפרקינסון משפיעה על מערכת העצבים האוטונומית, מאבד הגוף את יכולתו לווסת את הטמפרטורה שלו, ולגרום לשינויים בעור ובבלוטות הזיעה. חלק מהחולים מוצאים את עצמם מזיעים ללא שליטה, כאשר לא קיימת שום סיבה נראית לעין כגון חום או חרדה. נשים חולות פרקינסון עשויות להרגיש את התופעה ממש כמו גלי החום של גיל המעבר. מצב זה עשוי להופיע גם בצורת עור שמנוני או קרקפת שמנונית באופן מוגזם, אשר מובילה להופעת קשקשים.

כיצד ניתן לטפל?

  • להתקלח לעיתים קרובות במים פושרים
  • ללבוש בגדי כותנה קלים במזג אוויר חם
  • לשתות הרבה מים
  • במקרים חמורים, להשתמש בסופגי זיעה
  • להתייעץ עם הרופא אודות תרופות מתאימות.


    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715464

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר