Home » בריאות הפה בקרב חולי פרקינסון

בריאות הפה בקרב חולי פרקינסון

מחלת הפרקינסון משפיעה על מבוגרים ונגרמת בשל הניוון המתקדם של תאי העצב במוחם. מחלת פרקינסון ובריאות הפההתוצאה היא ירידה ברמות הדופמין, כימיקל המשמש להעברת מסרים בין תאים. החולים סובלים מתנועות שהם אינם יכולים לשלוט בהם, ונוקשות שרירים.

מבוגרים החולים במחלת פרקינסון נוטים פחות לטפל בשיניים, אלא אם כן מדובר במצב חירום. במקביל לטיפולי שיניים, הם נזקקים לעזרה גם בתחומים אחרים בחייהם כגון בניידות וטיפול במחלות כרוניות אחרות.

קשישים בעלי שיניים תותבות מתקשים יותר ויותר להשתמש בהם בעת מחלת הפרקינסון, שיניים תותבות חלקיות יכולות ליפול או שהם עלולים לבלוע אותם, וערכות שיניים תותבות גדולות יכולות ליפול לעתים קרובות יותר. הם יכולים גם להישבר בעקבות תנועות פתאומיות, או שהם כבר אינם יכולים להתאים כראוי בנקודה מסוימת.

דאגה מחמירה את מצב מחלת הפרקינסון, לכן חשוב לקשישים להיות רגועים כאשר הם עוברים טיפול שיניים. רופא השיניים יכול להפחית את המתח ולהרגיע את הקשיש. חשוב להקפיד על רצף הטיפולים ולדאוג שכל טיפול יהיה קצר. טיפולי שיניים ארוכים עלולים לגרום ללחץ ולהחריף את המחלה.

הרעד בגוף הנגרם כתוצאה ממחלת הפרקינסון יכול להקשות על הביקורים אצל רופא השיניים. אם המחלה הגיעה לשלב חמור, יתכן שיהיה צורך לעבור טיפולי שיניים בבית חולים.

קשישים חולים במחלת הפרקינסון מתקשים לפתוח את הפה לפרקי זמן ארוכים, לכן רופא השיניים יכול להשתמש במספר מכשירים מיוחדים, כגון כדור נגיסה מגומי אשר יונח בין השיניים ויעזור לשמור את הפה פתוח. יתכן גם שיהיה קשה לעצור את הלשון מלנוע. בנוסף למכשירים בהם משתמש הרופא על מנת להקל על הטיפול, הוא עשוי גם להשתמש בפיסת גומי דקה הנמתחת על השיניים, ומונעת כניסת חומרים זרים לפה במהלך הטיפול.

ממצאי היגיינת השיניים והפה במחלת הפרקינסון

הממצאים הראשוניים של בעיות שיניים בקרב קשישים החולים במחלת הפרקינסון מצביעים על כך שיש צורך דחוף בטיפול אוראלי ספציפי יותר עבורם. קשישים החולים במחלת הפרקינסון סובלים מעששת שיניים והצטברות של רובד שיניים, הקשורה עם החרפה ניכרת בדלקת חניכיים ומחלת חניכיים, נפילת שיניים וכאב. בחלקו נגרם מצב זה בשל הידרדרות כושר הניידות ואובדן המיומנות של צחצוח שיניים.

כאשר קשישים משתמשים בשיניים תותבות חלקיות או מלאות נשלפות, הם חווים בדרך כלל אובדן יציבות של השיניים. בהתאם, השיניים התותבות בדרך כלל מקשות על הלעיסה והופכות אותה ללא סדירה, כך שמספר שיניים טבעיות או מלאכותיות עלולות להישבר ולעיתים קרובות נגרם כאב ברקמות החניכיים התומכות.

טיפול שיניים עבור קשישים החולים בפרקינסון

החששות העיקריים של קשישים הסובלים ממחלת הפרקינסון, הם הדאגה לגבי בריאות השיניים והפה. הטיפול המומלץ הוא:

  • בדיקות סדירות אצל רופא השיניים לפחות פעמיים בשנה על מנת לאתר ולטפל בהתמוטטות ושחזור עששת שיניים, הצטברות פלאק, מחלת חניכיים, שבירת שיניים, וגשרים פגומים.
  • טיפול מניעה אחד לשישה חודשים, או בעת הצורך, אחד לשלושה חודשים. רופא השיניים או השיננית אמורים לספק טיפול מונע והקניית משטר טיפולים.
  • הוראות ברורות והדגמות של טיפול ביתי להיגיינת הפה הן חיוניות. קשישים החולים במחלת הפרקינסון זקוקים למידע אודות בחירת משחת שיניים מתאימה, צחצוח שיניים נכון, שימוש בחוט דנטאלי, ושטיפות פה. ישנן מברשות שיניים חשמליות ומכשירים אלקטרוניים הזמינים לשימוש עבור אנשים עם כישורי ידיים מוגבלים.
  • כאשר קשישים נמצאים בשלב מתקדם של מחלת הפרקינסון, חשוב כי האדם המטפל בהם ייקח עבורם אחריות על היגיינת הפה על בסיס יומי וקבוע. רופא השיניים ייתן ייעוץ מעמיק למטפל ויעקוב אחר הטיפול בביקורים במרפאה. המטפל צריך גם ללבוש כפפות ולדאוג לסביבה נקייה מזיהום.


    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715464

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר