Home » אפליקציה נגד נפילות וקיפאון

אפליקציה נגד נפילות וקיפאון

18597091_xxlחולי פרקינסון רבים, בשלב האחרון של המחלה, נמצאים בסיכון גבוה, לעיתים קטלני, לנפילות. הסיבה העיקרית לכך היא תסמין ההשבתה המכונה הקפאת הליכה או ערפול, שהוא התקפים קצרים של חוסר יכולת לצעוד קדימה, המתרחשים בדרך כלל במהלך הליכה או במהלך פעולה המבוצעת תוך כדי הליכה.

חולים שחווים ערפול מאבדים את עצמאותם, במצב המשפיע באופן ישיר על האיכות הירודה של חייהם. בהיעדר טיפולים תרופתיים יעילים למצב זה, פתרונות מבוססי טכנולוגיה מקלים על התסמינים ומאריכים את יכולת החולים לחיות באופן עצמאי.

אפליקציית CuPID

זהו פרויקט בן שלוש שנים בהתהוות מוצר במימון האיחוד האירופי, המונה שמונה חברים, כולל חוקרים באוניברסיטת תל אביב. פרויקט זה נועד לספק אפשרות שיקום אישי לחולי פרקינסון החווים ערפול או הפרעות הליכה אחרות.

כלי זה מאפשר שיקום אישי מהבית בצורת אפליקציה חכמה שרותמת חיישנים לבגדים, לנעליים או לגוף, כוללת ביופידבק אודיו, ומעניקה סימנים חיצוניים המספקים הכשרת מוטיבציה אינטנסיבית המותאמת לכל מטופל. התוצאות הן פיקוח מרחוק המבוצע על ידי אנשי מקצוע רפואיים, המספקים טיפול איכותי תוך שיפור איכות חיי המטופל.

האפליקציה CuPID השלימה את הרצת הפיילוט שלה ונמצאה כמתאימה לשימוש נרחב יותר. היא מנצלת חיישנים קטנים המורכבים על נעלי החולים, המודדים את ההליכה ב"זמן אמת". אם מתועדות סטיות מסוימות מהנורמה שנקבעה מראש, הודעת שמע מתריעה למטופל לשנות את דפוס הליכתו באופן מיידי, על מנת למנוע מצב מסוכן.

פרופסור ג'פרי האוסדורף, החוקר הראשי בצוות הישראלי, מהפקולטה לרפואה והמרכז לתנועה, קוגניציה וניידות במרכז הרפואי בתל אביב על שם סוראסקי, באוניברסיטת תל אביב מסביר כי הערפול הוא גורם מוביל למוגבלות בחולי פרקינסון.

מצב זה מתרחש בדרך כלל במהלך 'מעברי הליכה' הקשורים להיפוך צעדים, התחלת הליכה, עצירה ותנועה בשטחים פתוחים. המצב עשוי להתרחש גם כשהחולים מתקרבים לחללים צרים, כגון דלתות או מעליות, וכשהם נמצאים במקומות הומי אדם. הכרה במצבים אלו היא מפתח משמעותי ביותר למניעת נפילה, וזו אחת מתכונות האפליקציה.

פרופסור האוסדורף וצוותו במרכז הרפואי בתל אביב ערכו מחקר פיילוט שהתפרש על ארבעים נושאים: עשרים חולי פרקינסון שהשתמשו באפליקציית CuPID, ועשרים חולים שביצעו תרגילים קונבנציונליים ללא שימוש באפליקציה. התוצאות שהתקבלו נראו מבטיחות וביוני 2015 התחילו החוקרים לבחון אפשרות ביצוע מחקר מעקב גדול יותר על מנת להדגים יעילות נוספת של האפליקציה.

אופן פעולת אפליקציית CuPID

ד"ר ענת מירלמן מאוניברסיטת תל אביב, שהשתתפה בפרויקט, מסבירה שהתקפי ערפול זהים ל"קצר" במוח, ומונעים ממנו ליצור תבנית דריכה מתאימה, כך שהמטופל נותר במצב בלתי נסבל ומתסכל. האפליקציה נועדה לעקוף קושי זה.

לדבריה, האפליקציה פועלת בשני מצבים. הראשון משפר את התבנית הכוללת של ההליכה, באמצעות מתן משוב חיובי תוך כדי הליכה, כך שהמטופל מקבל תמיכה רגשית כמו גם פונקציונאלית אם תבנית הליכתו זקוקה להתאמות. המצב השני מסייע לחולים להימנע מהערפול ולהשתחרר ממנו, אם הם "נתקעים" בו. היא מאמינה, כפי שכבר נראה בניסויים קליניים במרכז, שלאפליקציה יש את היכולת לשפר את איכות חיי החולים באופן משמעותי.

פרופסור האוסדורף מסביר שהתכנית משלבת את המומחיות של המטפל הפיסי של המטופל, הקובע מה נחשב כדפוס 'הרגיל, או 'החזק' של הליכתו. היא אינה בולטת או מפריעה להליכה, ויש לה את היכולת להפחית את התלות בתרופות פרקינסון, הכרוכות בתופעות לוואי מזיקות. תדירות השימוש באפליקציה תלויה בהתקדמות המחלה, אך מאחר שמדובר ביישום כה קטן ושאינו פולשני, ניתן להשתמש בה כמעט בכל מקום, ואלו הן התוצאות המרגשות של הפרויקט.


    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715464

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר