Home » טיפול בפרקינסון באמצעות השתלת אלקטרודות במוח

טיפול בפרקינסון באמצעות השתלת אלקטרודות במוח

מחלת פרקינסון היא מחלה הפוגעת בוויסות התנועה בגוף, והיא נפוצה בגיל המבוגר. טיפול בפרקינסון באמצעות השתלת אלקטרודות במוחמעריכים את שכיחותה בין 1% ל- 2% מעל גיל 65. הסימניים העיקריים של מחלה זו הם רעד אופייני, קשיחות בשרירים, קושי ניכר בהתחלתה של תנועה והפרעה בשיווי המשקל.

מחלה זו נובעת מפגיעה בחלקים של המוח, הנקראים הגרעינים הבזאליים. אזורים אלו במוח אחראיים על בקרה של תנועה, ניטורה והתיאום שלה.

במחלת פרקינסון מתנוון חלק של הגרעינים הבזאליים שנקרא "החומר השחור" (substantia nigra). התאים שב"חומר השחור" מפרישים את המעביר העצבי (נוירוטרנסמיטור) דופמין.

כאשר כמות נכבדת של תאים אלו מתה במחלת הפרקינסון, רמת ההפרשה של דופמין יורדת מאוד, ויכולת הבקרה על התנועה מופחתת. פגיעה זו מובילה לסימפטומים שתוארו במחלה, שעיקרם פגיעה בבקרה על תנועות הגוף.

הטיפול הנוכחי במחלת פרקינסון ומגבלותיו

כיום, עיקר הטיפול בפרקינסון נועד להעלות בשיטות שונות את רמות הדופמין במוח או לחקות את פעולותו באמצעים שונים. הטיפול התרופתי הקיים בפרקינסון מגוון ומחולק לכמה קבוצות.

תרופות אגוניסטיות לדופמין הן תרופות שמחקות את מנגנון הפעילות של דופמין במוח. מתן של תרופות אלו מחזיר לגוף פעילות מלאכותית של דופמין. קבוצת תרופות אחרות נועדו לעצור את התהליך הטבעי של פירוק הדופמין בגוף, ועל ידי כך להעלות את רמתו במוח.

אפשרות נוספת היא מתן של דופמין חיצוני, בצורה שתקלט על ידי הגוף. תרופה זו נקראת L-dopa והיא משמשת מרכיב מרכזי ביותר בטיפול בחולי פרקינסון. למרות שתרופה זו יעילה בדרך כלל, יעילוה פוחתת מאוד עם השנים.

לאחר נטילה משוכת מופיעות תקופות מהירות של שינויים בסימפטומים וחוסר יציבות מבחינת הטיפול התרופתי (On-Off). תופעה זו מבשרת את סוף היעילות התרופתית של L-dopa בחולה. לתרופות המטפלות בפרקינסון מספר תופעות לוואי אפשריות, ובכללן הופעה של אשליות והתקפים פסיכוטים.

השתלת אלקטרודות במוח – DBS

טיפול חדשני בפרקינסון יכול לשפר את מצבם של חולים רבים, שהטיפול התרופתי איננו מועיל להם עוד. טיפול זה נקרא "גירוי מוח עמוק" – Deep Brain Stimulation DBS. טיפול חדשני זה מבוצע במספר מקומות בעולם, וישראל היא אחת המדינות המובילות בשטח זה בטיפול בפרקינסון. בית החולים הדסה בשיתוף עם האוניברסיטה העברית מטפל בחולי פרקינסון רבים באמצעות DBS.

הטיפול מבוסס על האפשרות להפעיל אזורים שונים במוח באמצעות גירוי חשמלי. גירוי חשמלי של גרעיני הבסיס יכול לסייע בהתגברות על הניוון באזורים אלו במוח בפרקינסון, והתאמה ובקרה טובה יותר של התנועה. בטיפול זו מושתלות בתוך מוחו של החולה אלקטרודות מיוחדות, המגרות באופן מחזורי את תאי המוח.

גירוי זה מסייע מאוד בהקלת הסימפטומים של פרקינסון. האלקטרודות יכולות להיות מושתלות בגרעיני הבסיס או באזור אחר במוח – התלמוס. השתלת האלקטרודות נעשית על ידי מנתח מוח (נוירוכירורג), בדרך כלל בעל תת התמחות מיוחדת בתחום זה.

היתרונות בטיפול ב"גירוי מוח עמוק" הם רבים. הטיפול יעיל למדי, לא פולשני במיוחד (אם כי עדיין כרוך בניתוח מוח ובהכנה מרובה) והפיך. בדרך כלל ניתן לשלוט בפעולת האלקטרודות באמצעות מחשב כיס חיצוני, וניתן לכבות ולהדליק אותן לפי רצון החולה.

התוצאות של טיפול זה מפתיעות לטובה והן מסייעות בעיקר לחולים שכבר מיצו את הטיפול התרופתי, ותסמיני המחלה הקשו מאוד על חייהם לאחר שנים ארוכות של טיפול תרופתי. אין ספק שהעתיד מבטיח הרבה בתחום מסקרן זה.

ראו גם:
טיפול רב תחומי לחולי פרקינסון


    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715464

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר